گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟ (توضیح داده شد)


این راهنما به این سوال پاسخ می دهد که “Google Analytics چگونه کار می کند؟”

در زیر، نحوه عملکرد Google Analytics برای ردیابی وب‌سایت، جمع‌آوری داده‌ها، و ایجاد گزارش‌های کاربری برای صاحبان سایت‌ها برای انجام تجزیه و تحلیل در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود را خواهید یافت.

هدف نهایی در اینجا کمک به شما در درک فرآیند کامل پشت کد رهگیری گوگل آنالیتیکس و همچنین ویژگی هایی است که GA می تواند بر اساس اندازه گیری های ثبت شده ارائه دهد. همچنین مجموعه ای از منابع در انتهای صفحه وجود دارد که به شما می آموزد چگونه از Google Analytics برای بهبود بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای وب سایت خود استفاده کنید.

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟

گوگل آنالیتیکس با استفاده از کد رهگیری برای به دست آوردن اطلاعات کاربر از هر بازدیدکننده وب سایت کار می کند. هر بار که کاربر از یک صفحه وب بازدید می کند، کد رهگیری Google Analytics برای جمع آوری اطلاعات ناشناس در مورد نحوه تعامل کاربر با صفحه کار می کند و آن داده ها را به صاحب سایت گزارش می دهد.

فرآیند جمع آوری داده های گوگل آنالیتیکس

فرآیند جمع آوری داده های گوگل آنالیتیکس با افزودن یک قطعه کوچک از کد اندازه گیری جاوا اسکریپت به هر صفحه وب در یک سایت شروع می شود. هر وب‌سایتی که به حساب Google Analytics متصل است، شناسه آنالیتیکس خاص خود را برای این منظور دارد.

همانطور که کاربران به صورت بلادرنگ از سایت بازدید می کنند، کد رهگیری جاوا اسکریپت داده ها را از هر جلسه جمع آوری می کند تا نحوه تعامل بازدیدکنندگان با هر صفحه وب را ردیابی کند. سپس این اندازه‌گیری‌ها بسته‌بندی می‌شوند و برای پردازش بیشتر در گزارش‌های بصری به Google Analytics ارسال می‌شوند.

داده‌هایی که توسط Google Analytics جمع‌آوری و پردازش می‌شوند، جمع‌آوری و در دسته‌هایی سازمان‌دهی می‌شوند تا صاحبان سایت راحت‌تر تجزیه و تحلیل کنند. همچنین، Google Analytics از مجموعه ای از کوکی ها برای جمع آوری اطلاعات کاربر و آمار استفاده بدون اطلاعات هویتی شخصی (PII) استفاده می کند. این دو فرآیند از حریم خصوصی کاربر محافظت می‌کنند و به صاحبان سایت اجازه نمی‌دهند رفتار کاربر را در وب‌سایت ردیابی کنند یا اطلاعاتی را که شخصاً قابل شناسایی است جمع‌آوری کنند.

نکته مهم دیگری که باید در مورد نحوه عملکرد گوگل آنالیتیکس در نظر داشته باشید این است که پس از پردازش داده ها، در یک پایگاه داده ذخیره می شود که در آن قابل تغییر نیست. بنابراین، اگر پیکربندی Google Analytics خود را به گونه ای تنظیم کرده باشید که هرگونه داده ای را از جمع آوری توسط کاربران وب سایت خود حذف کنید، در گزارش های شما در دسترس نخواهد بود.

برگه جستجوی کلمات کلیدی جستجوگرها را دانلود کنیدبرگه جستجوی کلمات کلیدی جستجوگرها را دانلود کنید

همچنین، Google Analytics فقط برای جمع‌آوری داده‌های کاربر از تاریخی که کد اندازه‌گیری را در سایت خود تنظیم کرده‌اید، کار می‌کند. این بدان معناست که داده های تاریخی برای ردیابی یا گزارش پس از اولین تاریخ نصب در دسترس نیستند.

ویژگی های گوگل آنالیتیکس

در زیر لیستی از ویژگی های موجود در گوگل آنالیتیکس 4 (GA4) و نحوه کار آنها آمده است. GA4 نسخه جدید Analytics است که جایگزین Google Universal Analytics (UA) شده است که در سال 2023 کار خود را متوقف می کند.

  • ویژگی داده های کاربر در زمان واقعی به شما امکان می دهد فعالیت های سایت خود را در صورت وقوع نظارت کنید.
  • داده‌های اکتسابی به شما اطلاع می‌دهند که چگونه کاربران به سایت شما می‌آیند و منابع ترافیک را برای هر جلسه گزارش می‌دهند.
  • داده‌های تعامل به شما امکان می‌دهد میزان تعامل کاربر را با رویدادهایی که در سایت فعال می‌شوند و صفحات وب و صفحه‌های برنامه‌ای که کاربران بازدید می‌کنند، اندازه‌گیری کنید.
  • ویژگی داده‌های کسب درآمد درآمد حاصل از موارد، تبلیغات و اشتراک‌های وب‌سایت یا برنامه شما را گزارش می‌دهد
  • گزارش‌های داده‌های نگهداری به شما کمک می‌کند بفهمید که کاربران پس از اولین بازدید چقدر و برای چه مدتی با وب‌سایت یا برنامه شما ارتباط برقرار می‌کنند.
  • داده‌های جمعیتی، کاربران را بر اساس سن، مکان، زبان و جنسیت، همراه با علایقی که از طریق مرور آنلاین و فعالیت‌های خرید آنها که Google می‌تواند از طریق مرورگر Chrome خود و روش‌های دیگر ردیابی کند، بیان شده است، طبقه‌بندی می‌کند.
  • ویژگی فنی انواع مختلفی از فناوری را نشان می‌دهد که مخاطبان شما هنگام بازدید از سایت شما از آن استفاده می‌کنند، مانند دستگاه‌ها (مثلاً دسکتاپ، تلفن همراه و رایانه لوحی)، مرورگرها (مانند Chrome، Safari یا Edge)، و وضوح صفحه نمایش.

توجه: گوگل آنالیتیکس انواع مختلفی از نمودارها، نمودارها و جداول تعاملی دارد تا به شما کمک کند تا داده ها را به گونه ای تجسم کنید که بهترین کار را برای شما دارد.

استفاده از Google Analytics برای SEO Work

اگر به دنبال بهبود بهینه‌سازی موتور جستجو برای وب‌سایت خود هستید، منابع زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا از Google Analytics به روشی مؤثرتر برای کمپین‌های بازاریابی سئو خود استفاده کنید.

با انتشار راهنماهای جدید در مورد Google Analytics برای کار سئو، آنها به این لیست اضافه خواهند شد. بنابراین مطمئن شوید که این صفحه را با لینک‌ها و اطلاعات جدید به‌روز می‌کنید، مرتباً بررسی کنید.

خلاصه روش Google Analytics Works

امیدوارم از این راهنما در پاسخ به این سوال در مورد نحوه عملکرد Google Analytics لذت برده باشید.

همانطور که متوجه شدید، گوگل آنالیتیکس با استفاده از کد رهگیری جاوا اسکریپت برای به دست آوردن اطلاعات کاربر از هر بازدیدکننده وب سایت کار می کند. و هر بار که کاربر از یک صفحه وب بازدید می کند، این کد اندازه گیری اطلاعات ناشناس در مورد تعاملات کاربر را جمع آوری می کند و داده ها را به Google Analytics ارسال می کند تا پردازش و در پایگاه داده خود ذخیره شود تا برای تجزیه و تحلیل بیشتر به صاحب سایت گزارش شود.




منبع: https://seochatter.com/how-does-google-analytics-work/