نقشه سایت چیست?

یک وبسایت موفق در بهینه سازی و سئو وبسایتی ست که تمام مراحل بهینه سازی را گذرانده باشد و حداقل ضربات ناشی از اشتباه در خصوص مبحث سئو سایت reverse-seo را متحمل شود. اینکه میگویم اشتباه ، شامل اعمالی ست که بعضا در جهت رشد و ارتقا جایگاه سئویی یک وبسایت انجام میگیرد اما چون استاندارد و موازی با قوانین و قواعد گوگل و سئو نیست ، بعضا به جریمه و توبیخ توسط گوگل و دیگر موتور های جستجو منتهی میشود. نقشه سایت صفحه یا صفحاتی ست که توسط زبان xml ساخته و نشانه گذاری شده است این صفحات شامل لینک های سایت میشوند.

سئو وبسایت ، از کار بر روی کلمات کلیدی تا مباحث مربوط به ساختار و نقشه سایت جز مسائلی نیست که با تهیه یک الگو و انجام برخی کانفیگ ها بتوان در مسیر آن به هدف رسید. ترکیب هر سه این روشها یکی از استراتژی هاییست که برندهای بزرگ و موفق به کار گرفته اند. اینکه چطور از نقشه سایت در بهترین شکل ممکن استفاده کنیم باید در پاسخش عرض کنم که دو راه وجود داره و حتما از هر دوی این بهره ببرید. از نقشه سایت چگونه استفاده کنیم؟ اما اگر شما سایت وردپرسی ندارید میتوانید از ابزار های گوناگون تولید نقشه مانند XML استفاده کنید.

همانطور که در سئو داخلی سایت گفته شد , سایت مپ و یا به عبارت دیگر نقشه سایت همان طور که از نام آن پیداست لیستی از نوشته ها و آدرس های موجود در سایت است که میتواند به موتور های جستجو کمک کند تا راحتتر نحوه کار یک سایت را متوجه شوند. برای اینکه وبسایت شما بهعنوان یکی از نتایج برتر در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ ظاهر شود، باید کمی در مورد دنیای بهینهسازی موتور جستجو یا SEO بدانید. و این به ربات های موتورهای جستجو کمک می کند که وب سایت شما را خزنده کنند و به طور بالقوه شانس شما را برای رتبه بندی در SERP ها افزایش دهند.

و حالا محتوای خودتون رو از چشم اسپایدر موتور جستجو می بینید. شاید بپرسید که فرکانس دهی و اولویت دهی که هر دو امری مشابه رو انجام میدن پس چرا تفکیک شدند؟ موارد دیگری که به عنوان نقشه سایت معرفی میشوند شامل نقشه سایت ویدیویی، نقشه سایت اخبار، و نقشه سایت عکس ها میشود که هر کدام از این نقشه های سایت برای درک بهتر محتوایی که شما را در سایت خود قرار دادهاید مورد استفاده قرار میگیرند و میتوانند به شما کمک کند تا راحتتر گوگل را با محتوایی که آن ها را در سایت خود قرار دادهاید آشناسازید. راه های مختلفی برای ایجاد نقشه سایت وجود دارد که شاید در مجالی دیگر بهش بپردازم ولی به طور خلاصه میتونم بگم که برای یک سایت وردپرسی میتونید از افزونه سئو یوآست Yoast یا رنک مث Rank Math استفاده کنید ، این دو در کنار امکانات و ابزارهایی که در خصوص سئو و بهینه سازی در اختیارتون قرار میدن امکان ساخت نقشه سایت رو هم به کاربر ارائه میدن. چون باید بعد از هر ایجاد محصول و یا هر صفحه ای آن را آپدیت کنید و به موتور های جستجو معرفی کنید که ممکن است در بعضی مواقع هم اشتباه رخ دهد.

1. اشتباه در برچسب گذاری: برچسب ها باید بتوانند محتوا را دسته بندی کنند تا دسترسی کاربران و همین طور موتورهای جستجو به آن ها به سهولت انجام شود. با دنبال کردن لینکهای موجود در نقشه سایت HTML، کاربران باید بتوانند تمام اطلاعاتی را که به دنبال آن هستند در وب سایت شما پیدا کنند. نقشه لیستی از تمام URL های سایت شما با اطلاعاتی در مورد آنها است. چه در حال راه اندازی یک وب سایت باشید، چه از قبل یک وبسایت دارید و سعی میکنید در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشید، پیاده سازی یک نقشه سایت HTML و XML ضروری است. رباتهای گوگل قبل از آنکه به وبسایت وارد شوند، به سراغ بخشی از کدهای سایت میروند تا مطمئن شوند که آیا شما اجازه بررسی را به آنها دادهاید یا خیر؟ قبل از این تغییر، بند 14 محتوا از نظر گوگل ارزش کمی داشت. برای انجام این کار، باید نقشه سایت خود را به سرچ کنسول گوگل اضافه کنید. هر وبسایتی طبعا نیاز داره که یک پنل سرچ کنسول گوگل داشته باشه برای تحلیل و بررسی آمار سایت ، در منوی سمت چپ این پنل گزینه ای به نام Sitemaps وجود داره که از طریق اون میتونید وارد بخشی بشید که باهاش بتونید نقشه سایتتون رو ثبت کنید.

با استفاده از نقشه سایت از هر صفحه موجود در وبسایت آگاه شده از جمله هر گونه URLهایی که از طریق فرایند خزنده نرمال توسط موتور جستجو شناسایی نمیشوند. به عبارت سادهتر نقشه سایت، به موتورهای جستجو میگوید که کدام صفحات در سایت شما مهم تر هستند. در این قسمت شما میتونید به ربات های گوگل پیشنهاد کنید که در چه بازه هایی ایندکس صفحاتتون رو انجام بدن ، به عبارت ساده تر ربات گوگل ممکنه هفته ای یکبار سایت شما رو آنالیز کنه ، با این تنظیمات شما این امکان رو دارید که به گوگل و ربات هاش بگید مثلا صفحه اصلی سایت رو هر ساعت ایندکس کن یا پست ها که شامل نوشته و محصولات و دیگر پست تایپ ها میشه رو روزی یکبار ایندکس و بررسی کن. نقشه XML لیستی از صفحات وب در یک سایت است که با فرمت خاص (XML یا HTML) نوشته شده و اطلاعات سایت را برای گوگل بوت قابل خواندن میکند. درباره سئو و چیستی آن قبلا مقاله ای تحت عنوان «اهمیت سئو برای سایت های پزشکی» نوشته ایم. یک لینک با عنوان نقشه سایت یا SiteMap ایحاد کنید و آدرس صفحه اصلی سایپ مپ رو درش قرار بدید. شما چگونه تصمیم میگیرید که کدام صفحات را در نقشه سایت XML قرار دهید؟

نقشه های سایت مهم هستند. چرا باید تلاش های سئوی خود را بسنجید؟ اصلاً چرا سئو سایت اینقدر مهم است؟ چرا استفاده از فایل Robots.Txt برای بلاک کردن بعضی صفحات در مقابل ایندکس شدن ارجحیت دارد؟ یک برنامه خزنده که دو کار اساسی دارد. اینجاست که نقشههای سایت به کار میآیند. نقشههای سایت فرمت مناسبی برای مدیریت و نگهداری URL ها هستند، به خصوص زمانی که دهها هزار URL را مدیریت میکنید. آیا باید به عقب برگردیم و ساختار URL هامون رو تغییر بدیم؟ یک شرکت ارائه دهنده این خدمات در قبال بهینه سازی سایت شما چه وظایف و تعهداتی دارد و چه مراحلی باید اجرا شود تا به نتیجه مطلوب رسید. همیشه این موضوع را در نظر بگیرید که وقتی یک کاربر روی لینک خاصی در سایت شما کلیک میکند، نتیجه آن خوب است؟ اگرچه مکان خاصی را در صفحات نتایج موتور جستجو تضمین نمی کند، اما تمام محتویات صفحه وب شما را در دسترس موتورهای جستجو قرار می دهد.

اگر با نکات و ترفندهای سئو (بهینه سازی موتور جستجو) آشنایی نداشته باشید، چه میکنید؟ انکرتکست مهمترین موضوعی است که هنگام لینک سازی باید به آن توجه کنید. بنابراین خیلی مهم است که در هنگام بهینهسازی تایتل، توضیحات، و نام فایل تصویر و… این بخش خیلی مهمه ، شما در این قسمت تعیین میکنید که ربات های گوگل و دیگر موتور ها کدوم پارت از سایت رو داخل نقشه هست رو مورد اولویت ، دقت و توجه بیشتر و دقیق تری قرار بدند. این کد در بخش کدهای html هر صفحه از سایت (بین دو تگ باز و بسته head) قرار گرفته و به ربات ها دستور ایندکس نکردن صفحه را میدهد. ایجاد یک نقشه سایت (sitemap) میتواند به رباتها کمک کند تا سایت شما را کاملاً بررسی و اطلاعات مورد نیاز برای تشکیل SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) را برای هر درخواست جستجو جمعآوری کنند. ربات گوگل تمام وب را جستجو و از صفحه ای به صفحه دیگر حرکت میکند. حتی در صورتیکه لینک سازی داخلی اشتباه انجام شده باشد باز هم گوگل می تواند با استفاده از این فایل صفحات سایت را پیدا کند. در مباحث اصول سئو در تولید محتوا نکات ریز دیگری هم وجود دارد که با رعایت همین نکات، برگ برنده میتواند در دست شما قرار گیرد و بتوانید به سادگی از رقبایتان پیشی بگیرید.

یادگیری اصول سئو احتمالا شش ماه تا یکسال از شما زمان خواهد گرفت اما بکارگیری نکات یادگرفته شده و مشاهده نتیجه و کسب تجربه در این زمینه مهم تر از آموزش است. زیرا محتواهای دیجیتال با الگوریتم های سخت گیرانه و پیچیده گوگل مورد ارزیابی قرار می گیرند و در صورتی که عنوان و محتوا از نظر گوگل بیهوده به نظر برسد، آن را در نتیجه جستجوهای خود نمایش نخواهد داد. در متاباکس sitemap content ما میتونیم مشخص کنیم که چه مواردی داخل سایت مپ مون نمایش داده بشه و چه مواردی خیر ، برای مثال ما یک وبسایت آموزشی با محتوایی نظیر مقاله داریم ، خب طبیعتا نیاز نیست محصولات و یا نمونه کارهامون رو هم داخل سایپ مپ بگنجونیم ، ما حتی این اختیار رو داریم که تاکسونومی ها و ویژگی های محصولات و پست تایپ ها رو هم وارد نقشه سایت کنیم یا پیش میاد که ما بخواهیم با وجود محصول در فروشگاه مون اون رو در اختیار موتور های جستجوگر قرار ندیم. در این بخش با کد های محتوای robots.txt آشنا می شویم تا هم آن ها را درک کنیم و هم بتوانیم خودمون دستورات مورد نظرمان را بنویسیم.

تا این جای کار برای شما رابطه با اهمیت سایت مپ صحبت کردیم، حال میخواهیم به این موضوع اشاره کنیم که چگونه میتوانید یک نقشه سایت برای خودتان بسازید. البته که ما نمیتونیم به گوگل دستور بدیم اما میتونیم نقشه سایت مون رو مدیریت کنیم و موارد مدنظر مون رو در دسترس گوگل قرار بدیم و مواردی که مدنظرمون نیست رو غیر فعال کنیم در نقشه سایت. درواقع عنوان صفحات میتوانند بیشترین اطلاعات را در مورد موضوع متن در اختیار گوگل قرار دهند. نقشههای سایت HTML معمولاً به گونهای طراحی میشوند که شبیه یک طرح کلی ساده از سایت باشند، به همراه پیوندهایی به هر صفحه که از عنوان صفحه اصلی استفاده میکنند.

بسیار شبیه نقشه سایت HTML است. جمع بندی: علاوه بر تشخیص هشدارها و خطاها میتوان از نقشه های سایت برای کشف مشکلات وب سایت استفاده کرد. آموزش های فنی: در یکی از جلسات 4 ساعتی این دوره، به آموزش سرچ کنسول گوگل و مفاهیم حیاتی در این باره پرداخته است. 1. نحوه محاسبه قیمت سئو به چه صورت است؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که گوگل به چه روشی وب سایتها را پیدا میکند و تصمیم میگیرد که چگونه رتبه بندی شوند؟ برای خزیدن در سایتها ، موتورهای جستجو لینک ها را دنبال می کنند تا از یک سایت به سایت دیگر برسند – در نهایت ، در میلیاردها لینک وب سایت را مشاهده می کنید. گوگل از این دادهها برای ایجاد نتایج جستجو استفاده و تعیین میکند که یک بخش خاص از محتوا برای چه جستجوهایی مرتبط است.

اگر کار آپلود سایت به درستی انجام شده باشد شما میتوانید اطلاعات مربوط به سایت خودتان را در بخش سایت مپ هایی که سابمیت و ثبتشدهاند پیدا کنید. البته در این مرحله کار شما تمام نمیشود و شما باید نقشهای که طراحی کردهاید را برای گوگل بفرستید. اگر قبلاً از سرچ کنسول استفاده نکرده اید، ابتدا باید سایت خود را اضافه کنید و بعد از آن سایت را از صفحه اصلی این برنامه انتخاب کنید. برای سایتهایی با چندین زیر دامنه، هر زیر دامنه باید فایل robots.txt مختص به خود را داشته باشد. فرض پیشفرض این است که یک User-agent میتواند هر صفحه یا دایرکتوری را که توسط قانون غیرمجاز مسدود نشده است بخزد. اگر میخواهید موتورهای جستجو را از رتبهبندی برخی صفحات مسدود کنید، باید یک قانون noindex با یک برچسب روی صفحه، ‘noindex’ در تگ head HTML اضافه کنید، مانند این: محتوای ، در تگ فایل منبع HTML. به بیانی دیگر، سئوی کلاه سفید به معنی عدم فریبکاری برای جلب نظر مخاطبان و موتورهای جستجو است؛ این استراتژی می تواند در بلند مدت موجب ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجویی نظیر گوگل شود. به sub-reddit های فعالی بروید که در آن مخاطبان هدف شما تمایل به پاتوق کردن آن دارند، و به دنبال موضوعاتی باشید که تمایل دارند دوباره و دوباره مطرح شوند.