آیا شما از تولید محتوا بر اساس اصول سئو سایت reverse-seo استفاده می کنید؟ نقشه سایت یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در بهبود سئو است چرا که به موتورهای جستجو کمک می کند تا موضوع وب سایت شما را بهتر درک کند. یکی دیگر از کاربردی ترین انواع sitemap ها می توان به نفشه سایت XML اشاره نمود که به منظور آگاه سازی خزنده های موتور جستجو مورد استفاده قرار می گیرد و برای کاربران قابل مشاهده نمی باشد. در واقع به این مورد ایندکس کردن میگیم؛ یعنی موتورهای جستجو محتوای مارو ایندکس میکنن. به عنوان تگ مادر شناخته می شود که محتوای لینک صفحات را شامل می شود. Descriptions یا همان تگ توضیحات را بنویسید. هم چنین برای وقت هایی که افراد میخواهند سایت خود را انتقال دهند یا یک بک آپ از اطلاعات سایتشان داشته باشند کل سایت خود را نو اینکدس میکنند. مطابق تصویر زیر مطئمن شوید گزینه “نقشه های XML سایت” در وضعیت روشن باشد، پس از ذخیره تغییرات سایت مپ وب سایت تان ایجاد و آماده استفاده است. به راحتی می تونید توی منو ها و صفحات، در بخش Publishing، متا تگ robots رو تعیین کرد و نیازی به افزونه نیست. در صفحه “Coverage” مهم است که هیچگونه خطایی نداشته باشید، در بخش Excluded هم آدرس هایی که بنا به هر دلیلی قابل ایندکس شدن نیستند گزارش می شود.
رادزاد با بررسی سایت شما و نیاز شما به نوع محتوا، استراتژی بازاریابی محتوا را برای شما پیاده سازی کرده و محتوای مناسب و جذب کننده ترافیک برای شما تولید می کند. وقتی نقشه سایت را برای اولین بار ثبت می کنید در وضعیت(Status) انتظار(Pending) قرار می گیرد، پس از پردازش و بررسی های گوگل که احتمالا چند روزی طول خواهد کشید به وضعیت “Success” تغییر پیدا می کند. برای توضیحات متا، اولین پاراگراف خود را کپی کرده و ویرایش کنید تا در محدوده طول 150-160 حرف داشته باشد. محتوای خوب همانقدر باعث پیشرفت وبسایت می شود که محتوای تکراری و کپی برداری شده موجب افت آن می گردد. تصور کنید به وب سایتی مراجعه کرده اید که از دارای دسته بندی های زیادی می باشد و نمی توانید در میان آن محتوای مورد نظر خود را پیدا کنید اما با استفاده از HTML sitemap می توانید از این گمراهی خلاص شوید. شرکت گلزاروب که دارای تجربه ی بسیار زیادی در رابطه با خدمات طراحی سایت و سئو سایت می باشد، می تواند به صاحبان کسب و کار برای ارائه محصولات و خدمات آن ها در فضای دیجیتال بسیار کمک شایانی نماید. با توجه به اهمیتی که جذب کاربران در فضای مجازی دارد فرض کنید که شما میخواهید یک مقاله سئو شده بنویسید یا این که قصد دارید نوع دیگری از محتوا مانند پادکست یا ساخت ویدئو مارکتینگ را امتحان کنید.
به همین دلیل است که گوگل اولین جایی است که متوجه میشود سایت شما در مورد چیست و تصمیم میگیرد که چگونه آن را رتبهبندی کند. در روش ماهیانه به دلیل قرداد ماهانه تعامل بین شرکت خدمات دهنده سئو و مشتری افزایش می یابد. ما در طول دوره سئو محتوا، تمام نکتههای مربوط به این بازی جدید را با مثال برایتان بیان میکنیم. ممکن است در طول یک روز بار ها مسیرشان به یک وب سایت بخورد و وارد آن شوند. اگر از یک وبسایت وردپرسی استفاده میکنید، گزینههای افزونه زیادی برای شما وجود دارد که بتوانید برچسبهای متا روباتهای خود را تنظیم کنید. روزانه تعداد زیادی وبسایت راهاندازی میشوند که گوگل باید آنها را بررسی و دیتا سنتر خود را بروز نگه دارد. یک سری صفحات هستند که در منوهای سایت ما قرار نگرفتهاند، یا در صفحه خاصی به آنها لینکدهی نشده است که گوگل سریعتر بتواند آنها را مورد بررسی قرار دهد. از این رو اگر برای سایت تان هنوز نقشه سایت نساخته اید می توانید سری به این مقاله بزنید. در گذشته به شما توضیح دادیم که موتورهای جستجوگر یک سری رباتهایی دارند که به صورت خزنده وارد سایت ما میشوند و تمام لینکهای خارجی و داخلی آن صفحه را بررسی میکنند، همچنین وارد تک تک این لینکها میشوند و اگر اجازه داشته باشند آنها را ثبت مینمایند.
فرض کنید در وبسایت خود پست تایپهای مختلفی دارید؛ مانند نوشتهها، برگهها، محصولات و نمونه کارها. وردپرس شش نوع تیتر پیش فرض ارائه میدهد. گوگل اخیراً اظهار داشت که قصد دارد تا سال 2022 روی ارائه جاوا اسکریپت تمرکز کند. وب24 با توجه به زمینه فعالیت و جایگاه وب سایت شما خدمات مبتنی بر محتوا را ارائه می دهد. بخش های غیر ضروری برای ایندکس، بسته به نوع وب سایت شما (فروشگاهی یا تجاری) متفاوت است. این کار معمولا ز مانی انجام میشود که افراد به تازگی در حال راه اندازی وب سایت خود هستند و هنوز به طور کامل طراحی تمام بخش ها را نهایی نکرده اند. در هر صورت باید بدانید که نقشه سایت یک فایل ایستا و ثابت نیست و دائما در حال تغییر است، به همین دلیل بایستی از ابزارهایی که اینکار را به صورت خودکار انجام می دهند استفاده کنید.
اگر شما هردوی این انواع را در اختیار کاربر قرار دهید، دامنه بزرگتری از مخاطبان را هدف قرار خواهید داد. در هر صورت صفحه ای مشابه زیر مشاهده خواهید کرد، همانطور که ملاحظه می کنید افزونه یوست بر اساس نوع محتوا یک فایل جداگانه ایجاد کرده است، کافی است روی هر کدام کلیک کرده و جزئیات شان را مشاهده کنید. در بعضی از نقشه سایت ها شما قسمتی با نام “اولویت” دارید که به موتور جستجو می گوید کدام صفحه از اهمیت بیشتری برخوردار است. دسته بندی می شوند و بر اساس سخت بودن قیمت سئو هر کدام متفاوت تر است .منظور از هزینه در این پاراگراف یعنی هم هزینه مالی و هم هزینه زمانی . در ویرایش پست، پایین تر از بخش آنالیز خوانایی محتوا، با کلیک روی آیکون چرخدنده و انتخاب گزینه “خیر” در “Allow search engines to show this post in search results (در نسخه انگلیسی)” یا “به موتور های جستجو اجازه نمایش این نوشته را میدهید؟
از آنجا که سرعت سایت یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی و سئو سایت محسوب میشود ،گوگل ابزاری را طراحی کرده است که از سرعت سایت شما در نسخه های تلفن همراه (وقتی سایتتان با تلفن همراه یا تبلت باز میشود) و دکستاپ ( وقتی سایتتان با لپ تاپ و کامپیوترهای خانگی باز میشود) آنالیز میگیرد و از ۰ تا ۱۰۰ به آن نمره میدهد. این افزونه ها به شما امکان می دهند تا به سرعت یک فایل نقشه سایت ایجاد کنید. اگر تا اینجای آموزش را دنبال کرده باشید احتمالا افزونه Yoast را هم نصب کرده اید، این پلاگین پس از نصب و فعال سازی در پایین هر صفحه یا نوشته یک باکس اطلاعاتی اضافه می کند که می توانید تنظیمات مدنظرتان را انجام دهید. از آنجا که این می تواند بر رتبه بندی تأثیر بگذارد، Google معمولاً برای پایین آوردن صفحات با کلمات کلیدی بیش از حد بهینه گام برمی دارد.
سایت مپ یک فایل متنی شامل تمامی آدرس های موجود در سایت شما می باشد این فایل متنی همچنین می تواند حاوی اطلاعاتی درباره هر آدرس از جمله آخرین به روزرسانی، چگونگی ارتباط آن با دیگر صفحات باشد. اگر میخواهید ربات های گوگل با تاخیر برگه های شما را ایندکس کنند در سرچ کنسول می توانید آن را کنترل کنید. به عنوان مثال اگر گزینه “نمایش نوشته ها در نتایج جستجو؟ همانطور که در این مقاله توضیح داده شده با عنوان تاثیر ویدیو بر سئو، پرکاربردترین و پربازدید ترین عنوان در بین مقالات امروزی می باشد و اینکه هر کسی که اهمیت محتوای ویدیو را بداند بایستی در صفحه ی خود در هر موتور های جستجو چه اینستاگرام و یوتیوب و فیس بوک و غیره تولید می نماید. زیرا این صفحه ارزش و محتوای چندان خوبی ندارد و این مسئله باعث میشود که در مجموع رتبه سایت شما کاهش پیدا کند. چگونه صفحات بی ارزش را از نقشه سایت حذف کنیم؟ همانطور که قبلا هم گفتیم برخی صفحات مثل “سبد خرید” و “حریم خصوصی” بهتر است از نقشه سایت خارج شوند و فقط آدرس صفحات با کیفیت وجود داشته باشد، از طرفی اسپایدر موتور جستجو زمان محدودی را در یک وب سایت سپری خواهد کرد، پس چه بهتر که زمان ارزشمند آن صرف کرال صفحات مهمتر شود.
لازم به ذکر است که هر یک از انواع سایت مپ ها مزیت های ویژه ای خواهد داشت. به همین دلیل توصیه میکنیم ابتدا بهطور کامل در این زمینه به مطالعه بپردازید و سپس اقدام به پیادهسازی آموختههای خود کنید تا بتوانید بهترین بازدهی را از فرایند سئو و بهینهسازی وبسایتتان داشته باشید. با این اوصاف احتمالاً از اهمیت وجود سایتمپ در سایت آگاه شدهاید، اما خوب از آنجایی که کار از محکمکاری عیب نمیکند، بیایید یکبار دیگر دلیل این اهمیت را بررسی کنیم. همانطور که در تصویر می بینید پیغام “Sitemap index processed successfully” نشان می دهد نقشه سایت با موفقیت پردازش شده است، می توانید با کلیک بر روی گزینه “SEE INDEX COVERAGE” گزارش دقیق تری از سایت مپ را بررسی کنید. این نوع تبلیغات اثربخشی خود را بیش از همه در سئو محلی نشان میدهد. همانطور که در ابتدا به آن اشاره نمودیم استفاده از نقشه ی سایت می تواند نقش مهمی در بهبود سایت شما داشته باشد چرا که به موتورهای جستجو نظیر گوگل، یاهو و بینگ اعلام می کند چه صفحات و لینک هایی در وب سایتتان قرار دارد و آن ها را از تغییرات و تحولات به وجود آمده آگاه می سازد به عبارت دیگر می توان گفت به ایندکس محتوای سایت کمک می کند.
حالا زمان آن رسیده است که سایت مپ ایجاد شده را بررسی کنید، برای این منظور از منوی “سئو” و “عمومی” وارد تب “امکانات” شوید، سپس در قسمت “نقشه های XML سایت مپ” روی گزینه “مشاهده نقشه سایت” کلیک کنید(اولین تصویر بالا). سعی کنید همیشه سایت مپ XML را بررسی کنید و ببینید محتوایی که می خواهید در نتایج نمایش داده شود، در فایل XML سایتتان قرار دارد یا خیر. آنچه در ادامه مطلالعه خواهید نمود, اصلاحات رایج در سئو است. در Google Search Console تنظیماتی برای این منظور در نظر گرفته شده است. پس علاوه بر اینکه باید تعیین کنید که پست تایپ مورد نظر توسط موتور جستجوگر ایندکس نشود (یعنی ثبت نشود)، باید مشخص کنید که نمیخواهید این پست تایپ در نقشه سایتی که میسازید هم نمایش داده شود.
3. ابزارهای بررسی رقابت کلمات کلیدی: این نوع از ابزار سئو که در آپسئو قرار دارد برای بررسی میزان رقابت در جستجوی یک کلمه کلیدی مشخص مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بهتر است بررسی کنید صفحات یا مقالاتی که نمی خواهید ایندکس شوند نیز در فایل نقشه سایت حضور نداشته باشند. برای اطمینان بیشتر اگر سورس HTML صفحه را بررسی کنید متای “robots” با مقدار “noindex” را مشاهده خواهید کرد که به موتور جستجو می گوید این صفحه را ایندکس نکند. یکی از آن ها صرفا با مطالعه چند سایت نوشته شده( صفحه سمت چپ) و دیگر با تحقیق و بررسی منابع معتبر نوشته شده است( صفحه سمت راست) به نظر شما کدامیک بهتر است؟
شما اولین نفری نیستید که می خواهید برخی از صفحات وب سایتتان در گوگل ایندکس نشود و از دسترس خزنده های گوگل خارج کنید. اگر می خواهید رتبه بندی کنید، مطمئناً به پیوند نیاز دارید، اما باید قوانین را بشناسید. صفحاتی که با کلمه عبور محافظت می شوند را از سایت مپ خارج کنید، چرا که موتور جستجو نمی تواند به آنها دسترسی پیدا کند. وقتی خزنده ها از یک صفحه اطلاعات لازم را جمع آوری می کنند، این اطلاعات را به Indexer ها تحویل می دهند. همه وب سایت ها در سراسر اینترنت دارای دست کم یک نقشه سایت هستند. به این معنی است که تمام ربات ها به آن قسمت A و B و C از سایت شما دسترسی نخواهند داشت. اگر از وب سایت وردپرسی استفاده می کنید به این معنی نیست که استراتژی های سئو شما تغییر می کند. بهترین راه یادگیری سئو، استفاده از تجربه متخصصین با تجربه این حوزه است. پیاده سازی ساختار محتوا و صفحات، انتخاب بهترین کلمات در عناوین، چگالی مناسب و استفاده از کلمات مترادف و مرحله بندی اهداف کوتاه مدت تا بلند مدت با سختی و رقابت بسیار بالا می تواند یک دید چالشی و آینده نگری در تولید محتوا باشد.
سایت شما در پایین صفحه ۵ گوگل دفن می شود. شما نیازمند مجموعه اقداماتی هستید که از طریق آن بتوانید بهتر و هدفمند تر دید مخاطبان خود در موتورهای جستجو مثل گوگل قرار بگیرید. افزونه سئو Yoast تا جایی که در توان دارد نکات گیج کننده درباره ایندکس صفحات و نقشه های XMl سایت را از بین برده و آن ها را ساده تر کرده است. اما به خزنده ها کمک می کند تا در محتوای شما راحت تر بخزند و به عمق محتوای شما دسترسی پیدا کنند. خزنده ها (به انگلیسی: Crawlers) برای شناسایی محتوای یک صفحه در تمامی لینک ها، تصاویر و آدرس های موجود در آن می خزند. یک سایت مپ جداگانه برای ویدئوها داشته باشید. احتمالا در سئو اصطلاح نقشه سایت یا سایت مپ را شنیده باشید و از خودتان بپرسید نقشه سایت چیست؟ ممیزی برای صفحات مسدود شده: نتایج حاصل از خزنده ها را بررسی کنید تا تأیید کنید که هیچ صفحه ای حاوی دستورالعمل های ‘noindex’ نیست که باید در Google ایندکس شود و رتبه بندی شود. بطور کلی یک خزنده باید به مقداری محتوا دسترسی داشته باشد تا بتواند آن صفحه را بررسی کند.