نقشه سایت یا سایت مپ یک استاندارد جهانی تعریف شده دارد که هر سایتی برای معرفی صفحات خود از درگاه سایت مپ به موتور های جست و جو باید از این ساختار تبعیت کند. این موضوع را به عنوان هشداری در گوگل در مورد جایگذاری شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام یا سایر تصاویر و مشکلات سئو که می توانید ایجاد کنید موثر خواهد بود. هر وب سایتی چه گوچک باشد و یا بزرگ نیاز دارد که گوگل صفحات مهم آن را پیدا کند و از آخرین به روزرسانی های آن مطلع شود. به هنگام بررسی پروپوزال از شرکت هایی که وعده رسیدن به یک رتبه خاص را می دهند دوری کنید.
سعی کنید آدرس صفحات لینک کوتاهی داشته باشد و از کلمه کلیدی در ساختار آدرس صفحه استفاده شود، گوگل اعتبار بیشتری به لینک های کوتاه می دهد. برای این کار کافیست پس از ورود به داشبورد سرچ کنسول، از منوی سمت چپ، قسمت سایت مپ را انتخاب کرده و مطابق با تصویر زیر، آدرس نقشه سایت را به گوگل معرفی کنید. و اگر سایت خود را به صورت اختصاصی کدنویسی کرده اید باید کدنویسی های لازم جهت ایجاد Sitemap را انجام داده باشد. سپس یک تکه کد HTML نمایش داده میشود که باید در میان کد head در قالب سایت خود قرار دهید. که سایت مپ اولین مرحله در این مسیر معرفی صفحات به بات های موتور های جست و جو به شمار میرود. اما به تجربه بگوییم : این تگ یکی از تگ های اصلی ارسال فرکانس برای موتور های جست و جو برای بررسی مجدد و تخصیص بودجه خزش به شمار میرود. مطمئنا اکثر صفحات هر وب سایتی لینک دارد اما تعداد آن ها کم و بیش تغییر می کند.
از این رو در هنگام پیاده سازی سئو داخلی سایت حتما به بهینه سازی تصاویر خود نیز توجه داشته باشید تا بتوانید جایگاه بهتری در صفحات جستجوی گوگل بدست آورید. برای این سایت ها، سایت مپ بهترین ابزار برای معرفی لیست صفحات به بات های گوگل و دیگر موتور های جست و جو به شمار میرود. 1- سایت هایی با حجم بالا : سایت هایی که تعداد صفحات آنها بسیار زیاد است، سایت مپ یکی از اصلی ترین ابزار ها برای سازماندهی آدرس ها و صفحات وب سایت برای موتور های جست و جو به شمار میرود. انگار که گوگل به عنوان داور بازی یکسری اصول و تبصره مشخص کرده است. زمانی که شما در کنسول جستجو گوگل صفحات خود را ایندکس می کنید. باتوجه به مواردی که در بالا به آن اشاره شد باید گفت که استفاده از سایت مپ برای هر نوع سایتی با هر اندازه ای مهم است. هرکدام از صفحات سایت ما دارای بخشهای زیادی است و ما باید سعی کنیم که از کلمه کلیدی هر صفحه در این بخشها استفاده کنیم. کامنت برای انسان ها منظور شده است تا توضیح دهند که یک بخش خاص به چه معناست. اساس هر استراتژی سئو محتوا این است که بدانید میخواهید به چه چیزی برسید.
سئوی محتوا به تولید محتوایی اشاره دارد که به صفحات وب شما کمک میکند تا در موتورهای جستجو رتبه بالایی داشته باشند. ارزش دارد که مقداری از زمانتان را صرف تغییر فرمت عکسها برای شبکههای اجتماعی کنید و تگهای اپن گراف را که شامل عنوان و توضیحات متای مناسب هستند اضافه کنید. بااینحال ازآنجاییکه که امروزه تعداد بسیار زیادی تصویر در فضای اینترنت وجود دارد، موتورهای جستجو نمیتوانند متن اینفوگرافیکها را بخوانند؛ بنابراین این خیلی مهم است که محتواهایی متنی که در اطراف اینفورگرافیکها مینویسید حتماً باید بر اساس سئو و شرایط خاصی بهینهشده باشند. این فاکتور هم یکی از مهم ترین فاکتور های بک لینک محسوب میشه که یه راز فاش نشده هستس و کمتر جایی راجبش توضیح داده شده، وقتی که یک وب سایت به سایت شما لینک میده از موقعیت های مختلفی می تونه به شما لینک بده، مثلا میتونه از داخل منو سایت به شما لینک بده یا از فوتر سایت به شما لینک بده یا از سایدبار های کناری سایت به شما لینک بده، با توجه به این که اکثر لینک های پولی و خریدنی از فوتر و سایدبار ها به سمته سایت های مقصد هدایت میشن گوگل برای لینک های این موقعیت ها دیگه جدیدا خیلی اهمیت کمی قائل میشه، چیزی که شما باید بدونین اینه که با ارزش ترین موقعیت یک سایت برای دریافت لینک، موقعیت content اون سایت هستش یعنی موقعیت مطلب یا همون موقیتی که مقاله داخلش نوشته میشه، بنابراین اگر به دنبال لینک های اساسی و مفید هستید سعی کنین از مدیران سایت ها بخواین از موقعیت مطلب به سایت شما لینک بدن که به انجام این کار به اصطلاح میگن ریپورتاژ و هزینه های بالایی هم داره اما باید بدونین که این یکی از با ارزش ترین نوع لینک ها هستش.
2. کارفرما اطمینانی از به نتیجه رسیدن پروژه ندارد. این تگ یکی از تگ های الزامی سایت مپ بوده و فقط یک بار در اول فایل xml قرار خواهد گرفت. این تگ هم در نقشه سایت الزامی بوده و در اصل تگ والد برای معرفی هر آدرس بوده و ما بقی تگ ها در داخل این تگ فراخوانی و استفاده میشوند. صفحاتی که ما کلا بهشون لینکی ندادیم چی؟ این تگ به صورت کلی برای موتوهای جست و جو تعیین کننده این مورد است که این صفحات به صورت میانگین هر چند وقت یک بار تغییر کرده و به روز رسانی میشوند.
بسته به نوع CMS شما این آدرس می تواند تغییر کند. این فایل در ریشه هاست وب سایت قرار گرفته و کار آن، معرفی آدرس صفحات سایت شما به موتورهای جستجو است. اگر نبود یعنی ساخته نشده است یا توسط پلاگین ها (مانند افزونه یواست سئو)، به صورت مجازی ساخته شده است. اگر سایت شما وردپرس است برای ساخت سایت مپ در وردپرس، می توانید از افزونه سئوی یواست (Yoast) استفاده کنید. می توانید نقشه سایت های خود را بهینه سازی کنید و رتبه بهتری کسب کنید. چون کاربر بیشتری وارد سایتتان میشود و کاربران بیشتر یعنی کسب سهم بیشتری از بازار نسبت به سایتهای رقیب و فروش و درآمد اینترنتی بالاتر. محتوایی که لینکهای ورودی بیشتری داشته باشد از نظر موتور جستجو اهمیت بیشتری دارد. News Sitemap: این نقشه سایت محتوای که گوگل نیوز تایید کرده است را مرور می کند. نقشه سایت می تواند این امکانات را به صفحات وب شما اضافه کند تا به موقع مرور شوند و در دسترس ربات های گوگل قرار گیرند. یعنی ربات های گوگل موقع خزش در میان محتوا به این محل ها توجه بیشتری دارند و اگر بتوانید به درستی از عبارت کلیدی استفاده کنید، نتایج بسیار خوبی خواهید گرفت.
سئویی که توسط خود شرکت ها انجام می شوند باید شامل فرایندی چون تحقیقات پس زمینه، تحقیقات درباره کلیدواژه و رقبا، بهینه سازی معماری سایت و تجزیه و تحلیل نهایی و ایجاد پیوند است. در حقیت شما با کلیک بر روی ثبت به گوگل می گویید کدام صفحه کیفیت خوبی دارد و باید رتبه بالاتری در فهرست بندی داشته باشد. شما می توانید قبل از ثبت نقشه سایت خود در گوگل آن را تست کنید و خطاهایی که باعث ایجاد بروز مشکل در ایندکس صفحات می شود را پیدا ورفع کنید. از طرفی حتمی در زمان هایی وب سایت خود را آپدیت می کنید، تغییراتی در آن بوجود می آورید یا برخی از صفحات وب خود را مهم تر می دانید که باید به گونه ای آن ها را به ربات های گوگل اعلام کنید. حال کار تمام است و گوگل از آدرس نقشه سایت شما آگاه شده است. حال بیایید به Robots.txt برگردیم. در حال حاضر چه سایتی رتبه اول را در کلیدواژه مورد نظر دارد؟ کلمات کلیدی LSI چه هستند و چه جایگاهی در استراتژی کلمات کلیدی دارند؟
اگر دوست دارید که محتوای شما سئو شده باشد و در رساندن شما به صفحه اول گوگل موفق باشد، اولین گام این است که یک هدف برای محتوای سایت reverse-seo خود تعیین کنید. این تگ برای معرفی آدرس بوده و آدرس دقیق هر صفحه داخلی این تگ فراخوانی میشود، نکته مهمی که در این تگ باید به آن توجه کنید این است که حداکثر کاراکتر مجاز برای این تگ 2048 کاراکتر است. زیرا نتایج واقعی به جستجو بر اساس نیازش می دهد و اهمیت موضوع وقتی بیشتر می شود که بدانیم این نتایج جستجو برای تمامی زبان ها و تمامی کلمات کلیدی بصورت دقیق و کارا عمل می کند. اگر محتوای شما به شکلی گسترده و دقیق یک سوژه را تحت پوشش قرار دهید، برای مخاطبان ارزشسازی میکند و در نتیجه به دست آوردن لینک هم آسانتر میشود. انجام دهید، میتواند فرآیند یادگیری و آموزش شما را تسریع کند. برای مثال میتوان ورودی های مختلف یک کلمه مثلا آموزش سئو در اصفهان در یک بازه زمانی مشخص را در آورد. همیشه سعی کنید بیش از 2000 کلمه در هر صفحه بنویسید. دیده میشود که پستهایی که در پلتفرمهایی چون توییتر یا رددیت منتشر شده و تبدیل به ترند شدهاند به سرعت در صفحه اول نتایج گوگل قرار گرفتهاند.
می تونید با توجه به فایل ایده آل که بالاتر نشان دادیم، این بخش را پر کنید. نقشه سایت با استفاده از ابزار و افزونه ها بسیار ساده ایجاد می شود. و اما یکی از مهم ترین تگ های سایت مپ- این تگ هم یکی دیگر از تگ های اختیاری نقشه سایت به شمار میرود، اما یکی از اصلی ترین ابزار ها برای سئو کار ها برای لایه بندی و تعیین میزان اهمیت هر یک از صفحات از دید استراتژی سئو و مارکتینگ به شمار میرود. گوگل کیفیت کلی سایت را به عنوان فاکتور کلیدی در اولویت رتبه بندی خود قرار می دهد.
باتهای گوگل خزندههای وب هستند که اطلاعات لازم برای ساختن فهرستی قابلجستجو از صفحات وبسایت را جمعآوری میکنند. 3- سایت هایی که از لینک سازی داخلی ضعیفی برخورددار هستند : این سایت ها به دلیل ارَیو های زیاد و عدم لینک سازی مناسب، گاها شاید از هدایت بات ها به صفحات خود عاجز باشند که نقشه سایت در این مواقع راه حلی مناسب برای معرفی این صفحات به گوگل خواهد بود. صفحاتی چون تماس با ما و مواردی که نیاز به مرور گوگل ندارند را در نقشه سایت دیگری قرار دهید. تگ : این تگ هم یکی دیگر از تگ های الزامی سایت مپ بوده که محتویات سایت مپ در داخل این تگ قرار خواهند گرفت.
اما با بروزرسانی هایی که در الگوریتمهای رتبه بندی انجام شده، حتی بازنویسی یا بازی با کلمات و جابجایی لغات در متن و بازنشر آن روی سایت دیگر، نیز توسط گوگل شناسایی میشود. سایتهایی که لینکهای زیادی را از سایتهای دیگر به دست میآورند، از دیدگاه موتورهای جستجو به یک اعتبار (در گوگل به اسم پیج رنک شناخته میشود) دست مییابند به ویژه اگر سایتهایی که به آنها لینک داده اند، خودشان نیز معتبر باشند. هیچ شخی و یا کسب و کاری تمایل ندارد که صفحه اصلی کسب و کارش ایندکس نشده باقی بماند. در این حالت صفحات اصلی کسب و کار شما ممکن است توسط موتورهای جستجو پیدا نشوند.
این تگ هم یکی دیگر از تگ های الزامی نقشه سایت است. به عبارت دیگر این تگ یک بار در ابتدای فایل و یک بار در انتهاب فایل نوشته خواهد شد. سئو درواقع مخفف عبارت Search Engine Optimization است که بهصورت بهینهسازی موتورهای جستجو ترجمه میشود. یکی از مهمترین عملکردهای سئو ، افزایش قابلیت مشاهده است ، به این معنی که در هنگام جستجوی مواردی که به شما ارائه می دهد، قابلیت مشاهد مستقیما با با رتبه بندی شما ارتباط دارد،هر چه رتبه بندی بالاتری داشته باشید احتمال مشاهده شما بیشتر خواهد بود. یا مثل سایت های فروشگاهی بزرگ با دسته بندی های مختلف و داشتن هزاران صفحه محصول نمی توانند علت ایندکس نشدن صفحات را متوجه شوند و مشکل خود را حل کنند. برخی از متخصصان سئو عقیده دارند که استفاده از نقشه سایت تنها برای سایت های بزرگ ضروری است. در گوگل جنگ بزرگ در کسب رتبه در صفحه سرپ می باشد. ممکن است ربات های گوگل را به جای مرور صفحات مهم به سمت صفحات با کیفیت پایین می برند. ولی مزیتی که نقشه سایت می تواند برای یک وب سایت داشته باشد در این است که گوگل نحوه مرور سایت را دریافت می کند، صفحات با کیفیت بالا را در اولویت خود قرار می دهد.