همانطور که متوجه شدید، تفاوت اصلی بین جستجوی معنایی و جستجوی کلمه کلیدی این است که جستجوی معنایی بر زمینه و هدف یک عبارت جستجو متمرکز است در حالی که جستجوی کلمه کلیدی فقط با رکوردهای جستجو بر اساس کلمات کلیدی استفاده شده در جستجو مطابقت دارد. هم موتورهای جستجوی کلیدواژه و هم موتورهای جستجوی معنایی نقش مهمی در موارد استفاده مختلف دارند و هر نوع را برای کاربردهای مختلف مفید میسازند.
جستجوی معنایی یک روش جستجوی داده است که معنای یک عبارت جستجو را با تمرکز بر زمینه و هدف پشت جستجو نشان می دهد. جستجوی معنایی فراتر از تطبیق اسناد در وب است که حاوی کلمات کلیدی یکسان در یک عبارت جستجو هستند.
جزئیات جستجوی معنایی
هدف
هدف اصلی جستجوی کلمه کلیدی ارائه رکوردهای جستجو است که به طور خاص با کلمات استفاده شده در پرس و جو مطابقت داشته باشد. همچنین به عنوان جستجوی لغوی شناخته می شود، یک موتور جستجوی کلیدواژه به دنبال مطابقت های تحت اللفظی (یا انواع نزدیک) کلمات پرس و جو تایپ شده توسط کاربر بدون هیچ تلاشی برای درک معنای واقعی پرس و جو می گردد.
فواید
سریع و کارآمد
این جدول مقایسه تفاوت بین جستجوی معنایی و جستجوی کلمه کلیدی را نشان می دهد. پس از این جدول، هر دو نوع جستجو را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.
پارامتر | جستجوی معنایی | جستجوی کلمات کلیدی |
---|---|---|
تعریف | یک روش جستجوی داده که معنای یک عبارت جستجو را نشان می دهد. | یک روش جستجوی داده که از جستجوی واژگانی برای یافتن تطابق تحت اللفظی کلمات پرس و جو استفاده می کند. |
هدف اولیه | برای ایجاد نتایج جستجوی دقیق بر اساس معنا و هدف جستجو. | برای ارائه رکوردهای جستجو که به طور خاص با کلمات استفاده شده در پرس و جو مطابقت دارند. |
فواید | نتایج جستجوی بهبود یافته، قطعات بهتر اطلاعات، و تجربه کاربری مثبت | سریع و کارآمد، برای یافتن اطلاعات خاص خوب است و حدس و گمان را برای الگوریتم حذف می کند |
جستجوی معنایی چیست؟
در نتیجه بهبود نتایج جستجو و قطعات بهتر اطلاعات، جستجوی معنایی تجربه کاربری مثبت تری را فراهم می کند زیرا مرتبط ترین نتایج از نظر معنایی را به بالای لیست ارتقا می دهد. این بدان معناست که کاربران می توانند آنچه را که به دنبال آن هستند سریعتر و آسانتر در موتور جستجو پیدا کنند.
جستجوی کلمات کلیدی چیست؟
امیدواریم از این راهنمای جستجوی معنایی در مقابل جستجوی کلمه کلیدی لذت برده باشید.
ارائه بهترین نکات سئو …
Adobe Bridge نمونه بارز موتور جستجوی کلمات کلیدی است. از جستجوی واژگانی برای یافتن و بازیابی تصاویر، عکسها و ویدیوها از پایگاه دادهای استفاده میکند که با متادیتا برچسبگذاری شده است که شامل کلمات و عبارات خاصی است که محتوای بصری را توصیف میکند. با موتور جستجوی کلمه کلیدی مانند Bridge، میتوانید به راحتی هر نوع محتوایی را با افزودن یک کلمه کلیدی مطابقت دقیق (یا نوع نزدیک) به ابرداده، در صورتی که قابل اجرا نیست، در نتایج جستجو ظاهر کنید.
جزئیات جستجوی کلمه کلیدی
هدف
جستجوی معنایی نتایج جستجوی بهتری را برای کاربر فراهم می کند زیرا فهرست ها بر اساس معنا و هدف جستجوگر است. از طریق تطبیق مفهوم و پردازش زبان طبیعی، یک موتور جستجوی معنایی میتواند نتایج دقیقتری ارائه دهد که با مفهوم متنی کاربر مطابقت دارد.
قطعات بهتر اطلاعات
گوگل نمونه بارز یک موتور جستجوی معنایی است. از مجموعهای از الگوریتمهای معنایی برای جستجو در پایگاه داده فهرست خود استفاده میکند و مرتبطترین نتایج را بر اساس معنای متنی یک عبارت جستجو به کاربران خود بازمیگرداند. با یک موتور جستجوی معنایی مانند گوگل، نمیتوانید به راحتی رتبهبندی یک صفحه وب را فقط با پر کردن محتوا با کلمات کلیدی تطابق دقیقتر دستکاری کنید.
فواید
نتایج جستجوی بهبود یافته
جستجوی کلمات کلیدی به شما امکان می دهد مطابقت های دقیق یک عبارت جستجو را در یک پایگاه داده بزرگ پیدا کنید، که این فرآیند را به روشی بسیار کارآمد برای جستجوی اطلاعات تبدیل می کند. برخلاف یک موتور جستجوی معنایی که باید معنی و هدف پشت پرس و جو را استخراج کند، یک موتور جستجوی کلمه کلیدی نیازی به استفاده از قدرت محاسباتی اضافی برای یافتن رکوردهای منطبق در پایگاه داده ندارد.
برای یافتن اطلاعات خاص خوب است
از سوی دیگر، یک موتور جستجوی معنایی مانند گوگل، میتواند معانی متعددی از یک کلمه یا عبارت را بدون در نظر گرفتن اینکه آن عبارات در سندی در پایگاه داده جستجو ظاهر میشوند تفسیر کند، که با شناسایی مفاهیم مرتبط که ممکن است به صراحت در آن ذکر نشده باشد، نتایج مرتبطتری ارائه میکند. پرس و جو یا در محتوا
درباره جستجوی معنایی و کلمات کلیدی بیشتر بیاموزید
خلاصه برای جستجوی معنایی در مقابل جستجوی کلمه کلیدی
این راهنما تفاوت بین جستجوی معنایی و جستجوی کلمه کلیدی را توضیح می دهد.
جستجوی کلیدواژه یک روش جستجوی داده است که از جستجوی واژگانی برای یافتن مطابقت تحت اللفظی کلمات پرس و جو در رکوردهای جستجو استفاده می کند. اگر مطابقت ایجاد شود، رکورد در نتایج جستجو نمایش داده می شود.
هدف اصلی جستجوی معنایی تولید نتایج جستجوی دقیق بر اساس معنا و هدف جستجوی جستجو است. این منجر به بهبود نتایج جستجو، قطعات بهتر اطلاعات و تجربه کاربری مثبت می شود.
علاوه بر این، موتور جستجویی که فقط از الگوریتم جستجوی کلمه کلیدی استفاده میکند، میتواند به راحتی با پر کردن کلمات کلیدی دستکاری شود، یعنی استفاده مکرر از یک کلمه یا عبارت برای بالا بردن رتبه آن در نتایج جستجو.
ستاد تحریریه SEO Chatter تیمی متشکل از کارشناسان بهینه سازی موتور جستجو و بازاریابی دیجیتال به رهبری استیون هاکمن با بیش از 15 سال تجربه در بازاریابی موتورهای جستجو است. ما راهنمای اصول سئو را برای بازاریابان مبتدی منتشر می کنیم.