منبع: https://seochatter.com/semantic-search-definition/
برخی از فاکتورهای برتر سئو برای جستجوی معنایی عبارتند از:
- تمرکز بر موضوعات، نه کلمات کلیدی: جستجوی معنایی می تواند به وب سایت شما کمک کند تا برای جستجوهای خاص و طبیعی تر که کاربران می توانند تایپ کنند یا در موتور جستجو صحبت کنند، رتبه بندی کند. بنابراین، باید محتوای خود را برای موضوعاتی بهینه کنید که با هدف کاربر مطابقت داشته باشد و به جای تمرکز بر یک کلمه کلیدی سئو، زمینه، مترادف ها و موضوعات مرتبط را ارائه دهید.
- درک هدف جستجوی کاربر: جستجوی معنایی هنگام جستجوی چیزی در وب، هدف و انتظارات کاربر را در نظر می گیرد. بنابراین، باید مطمئن شوید که محتوای سئوی شما با هدف کاربر مطابقت دارد، چه خرید یک محصول، یادگیری چیز جدید، یافتن مقصد یا تکمیل یک کار باشد.
- ایجاد ارتباط از طریق پیوندها: فناوری موتورهای جستجوی معنایی از پیوندهای داخلی و خارجی برای درک معنا و دسته بندی محتوای شما استفاده می کند. بنابراین، شما باید به صورت داخلی به صفحات دیگری در وب سایت خود که مرتبط با موضوع هستند لینک دهید و به صورت خارجی به منابع مرتبط و معتبری که از محتوای شما پشتیبانی می کنند برای بهبود روابط معنایی برای سئو لینک دهید.
- از نشانه گذاری طرحواره استفاده کنید: جستجوی معنایی از نشانه گذاری طرحواره استفاده می کند، که کدی است که به خزنده های موتورهای جستجو کمک می کند ساختار و نوع محتوای شما را درک کنند. نشانه گذاری طرحواره می تواند به صفحات وب شما کمک کند تا نتایج غنی مانند قطعه، تصاویر، ویدیوها و غیره را به دست آورند که می تواند توجه کاربران را به خود جلب کند و اطلاعات بیشتری را در SERP ارائه دهد.
- از HTML معنایی استفاده کنید: جستجوی معنایی همچنین از HTML معنایی استفاده می کند، که کدی است که به موتورهای جستجو کمک می کند معنی و هدف عناصر مختلف در صفحه وب شما را درک کنند. HTML معنایی یک سلسله مراتب و ساختار واضح برای محتوای شما ایجاد می کند و دسترسی و خوانایی آن را برای کاربران و خزنده های وب بهبود می بخشد.
- پاسخ به تمام سوالات مرتبط در مورد موضوع: جستجوی معنایی از پردازش زبان طبیعی برای تجزیه و تحلیل سوالات زبان طبیعی و پاسخ مستقیم به آنها یا ارائه نتایج غنی در SERPها استفاده می کند. بنابراین، شما باید محتوای سئو ایجاد کنید که به تمام سوالات مرتبطی که کاربران ممکن است در مورد موضوع شما داشته باشند پاسخ دهد تا ضریب دانش دامنه را افزایش دهد و اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی را ارائه دهد که توسط منابع و داده های قابل اعتماد پشتیبانی می شود.
- در محتوای خود پاسخگو باشید: جستجوی معنایی از جستجوی برداری برای یافتن نتایج مرتبط با درخواست شما استفاده می کند، حتی اگر حاوی کلمات دقیق نباشند. بنابراین، باید محتوایی ایجاد کنید که مبتنی بر پاسخ باشد و از جملات ساده و واضحی استفاده کنید که معنا و هدف موضوع شما را بیان کند. این استراتژی سئو می تواند به رتبه بندی صفحات وب شما برای جستجوهای مرتبط بیشتر در موتورهای جستجو کمک کند.
این سه فناوری موتور جستجو با هم (جستجوی معنایی، جستجوی برداری و RDF) به ماشینها کمک میکنند تا زبان مورد استفاده انسانها را بدون توجه به کلمات دقیقی که در رابط کاربری تایپ میکنند، درک کنند، در نتیجه، یک موتور جستجوی زبان طبیعی مانند گوگل میتواند هدفمند را پیدا کند. پاسخهایی به پرسشهای کاربر که با بافت معنایی جستجو مطابقت دارند، در مقابل تنها نمایش صفحات وب از طریق جستجوی کلیدواژه.
نمونه های جستجوی معنایی
- مترادف ها: جستجوی معنایی میتواند مترادفها را بفهمد و نتایج مربوط به معنای متنی پرس و جو را حتی اگر کاربر از کلمات دقیق استفاده نکند، بازگرداند. به عنوان مثال، یک جستجوی معنایی برای “کفش دویدن” نیز نتایج مربوط به “کفش های دویدن” را برمی گرداند.
- زبان طبیعی: جستجوی معنایی می تواند پرس و جوهای زبان طبیعی را درک کند و مستقیماً به آنها پاسخ دهد یا نتایج غنی ارائه دهد. به عنوان مثال، یک پرس و جو برای “بزرگترین پرنده چیست؟” پاسخ را به عنوان نتیجه برمی گرداند: شترمرغ معمولی.
- جستجوی محلی: جستجوی معنایی می تواند مکان کاربر را شناسایی کند و نتایج مرتبط با منطقه او را برگرداند. بهعنوان مثال، درخواستی برای «سفارشدار» نتایج مربوط به رستورانهای اطراف و خدمات تحویل غذا از همه نوع را نشان میدهد. برخلاف جستجوی «سفارش صبحانه» که نتایج را به غذاخوریهای فقط صبحانه محدود میکند.
تاثیر جستجوی معنایی بر بهینه سازی موتورهای جستجو
جستجوی معنایی برای کاربران مدرن اینترنت مهم است زیرا از فرآیندی به نام یکپارچگی معنایی برای ایجاد معنای پیچیده از کلمات ساده با ترکیب آنها بر اساس محتوا و زمینه معنایی آنها استفاده می کند. اساساً، موتورهای جستجوی معنایی، بازنماییهای مفهومی متفاوت از نظر لغوی را که محتوای معنایی یکسانی دارند (یعنی معنی) یکسان میکنند.
محتوایی که در موتورهای جستجوی معنایی رتبه خوبی دارد صدای طبیعی و تمرکز واضحی بر قصد کاربر دارد. محتوایی که برای وب معنایی بهینه شده است همچنین موضوعات مرتبطی را پیشبینی میکند که کاربر ممکن است در آینده آنها را جستجو کند که سطح دانش دامنه را افزایش میدهد.
علاوه بر محتوا، جستجوی معنایی دانش را از منابع داده ساختار یافته مانند XML و هستی شناسی بازیابی می کند. این فنآوریهای موتورهای جستجو سطح بالایی از دانش دامنه را بیان میکنند که بر خلاف دانش عمومی (یا مستقل از دامنه) تخصص را در یک رشته یا زمینه خاص و تخصصی نشان میدهد.
برای یافتن اصطلاحات و تعاریف بیشتر مرتبط با زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو، به واژه نامه SEO مراجعه کنید.
بخش دیگر جستجوی معنایی، جستجوی برداری است که روشی برای نمایش کلمات و اسناد به عنوان بردارهای عددی بر اساس شباهت معنایی آنهاست. جستجوی برداری به موتور جستجوی معنایی کمک می کند تا نتایج مرتبط با یک پرس و جو را پیدا کند، حتی اگر حاوی کلمات دقیق در محتوا نباشد.