این راهنمای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) انواع مختلف بک لینک ها در سئو را توضیح می دهد.
در زیر، لیستی از انواع بک لینک ها را با اصطلاحات و تعاریف آنها خواهید یافت تا بتوانید نحوه کاربرد آنها در سئو را درک کنید.
همچنین بخشی با منابع اضافی وجود دارد که در مورد اصول بک لینک بیشتر توضیح می دهد تا به شما در ایجاد استراتژی بهینه سازی موتور جستجو بهتر کمک کند.
لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید
انواع بک لینک در سئو
1. بک لینک ها را دنبال کنید
اولین نوع بک لینک در سئو لینک های dofollow هستند. و اینها بهترین نوع بک لینکها برای دریافت یک وبسایت هستند، زیرا مستقیماً به بهینهسازی موتورهای جستوجو کمک میکنند و با دادن اعتبار PageRank صفحه مبدأ به صفحه مقصد کمک میکنند.
این نوع بک لینک به طور طبیعی در وب سایت ها ایجاد می شود، مگر اینکه سایت دارای یک اسکریپت باشد یا ویرایشگر محتوا به صورت دستی لینک را ویرایش کند تا تگ nofollow را شامل شود (در ادامه ذکر شد).
2. بک لینک های Nofollow
لینک های Nofollow نوع دیگری از بک لینک هایی هستند که می توانید از وب سایت های شخص ثالث دریافت کنید. این هایپرلینک ها به روشی قابل خواندن توسط ماشین با ویژگی HTML nofollow (rel=”nofollow”) برچسب گذاری می شوند، بنابراین از انتقال مرجع رتبه صفحه از وب سایت مبدا به سایت مقصد جلوگیری می کند.
توجه: گوگل اخیراً الگوریتم رتبه بندی را تغییر داده است، بنابراین برچسب nofollow اکنون به عنوان یک اشاره و نه یک دستورالعمل در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که ارزش PageRank برای SEO ممکن است به صفحه پیوند داده شده منتقل شود، حتی اگر هایپرلینک حاوی ویژگی nofollow HTML باشد.
3. بک لینک های متنی
بک لینک های متنی، لینک های متنی لنگر هستند که در محتوای اصلی یک صفحه وب قرار می گیرند که کاربران می خوانند. این برخلاف بک لینکی است که در ناوبری، هدر، پاورقی یا نوار کناری قرار دارد (که بعداً در این راهنما توضیح داده شد).
پیوندهای متنی با یک کلمه کلیدی تطبیق دقیق یا عبارت کلید واژه تطبیق جزئی بهترین نوع بک لینک برای دریافت در حین ساخت لینک هستند، زیرا آنها سیگنال های SEO مرتبط (به عنوان مثال، زمینه) را به الگوریتم های موتور جستجو ارسال می کنند تا صفحه پیوند داده شده برای چه جست و جوهایی باید رتبه بندی شود. در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP).
4. بک لینک های هدر
بک لینک های هدر لینک های قابل کلیکی هستند که روی تگ های عنوان در محتوای یک صفحه ظاهر می شوند. این شامل سرصفحه های H2، H3، H4، H5 و H6 است. تگ H1 معمولاً برای عنوان صفحه وب رزرو میشود و داشتن بیش از یک تگ H1 در صفحه، تمرین خوبی برای سئو نیست. بنابراین، این نوع بک لینک اغلب در کد HTML ایجاد نمی شود تا به وب سایت دیگری پیوند داده شود.
5. بک لینک های مارک دار
بک لینک های مارک دار، هایپرلینک هایی هستند که نام برند یک شرکت را در انکر تکست درج می کنند. معمولاً پیوندهای مارک دار به صفحه اصلی یک وب سایت اشاره می کنند. با این حال، برخی از صاحبان وبسایتها نیز به طور طبیعی از نامهای تجاری برای بکلینکها به صفحات وب فردی که از آنها به عنوان پیوندهای خروجی در محتوا یاد میکنند، استفاده میکنند. بک لینک های مارک دار نیز یک تمرین خوب سئو برای ایجاد لینک ایمن و موثر هستند.
6. بک لینک های URL برهنه
بک لینک های URL برهنه نوع کمتری از بک لینک در سئو هستند، اما هنوز وجود دارند و برای بهینه سازی موتورهای جستجوی خارج از صفحه ارزش درک دارند. یک بک لینک URL برهنه شامل رشته URL به عنوان متن لنگر است، بنابراین کاربر می تواند ساختار دایرکتوری جایی که پیوند به آن در سایت هدف اشاره می کند را ببیند.
7. بک لینک طبیعی
بک لینک های طبیعی دقیقاً همان چیزی هستند که به نظر می رسند: پیوندهایی که به طور طبیعی و بدون هیچ گونه بهینه سازی برای سئو یا گسترش لینک بیلدینگ به دست می آیند. این انواع بک لینک می تواند شامل انواع مختلفی باشد، که رایج ترین آنها نمونه هایی مانند “اینجا کلیک کنید”، “این وب سایت”، “بیشتر بخوانید”، “این صفحه را بررسی کنید” و غیره است.
8. بک لینک های ویرایشی
بک لینک های تحریریه نوعی بک لینک هستند که برای آن پولی پرداخت نمی شود، درخواستی نمی شود یا معامله می شود، اما به طور طبیعی با انتشار محتوای باکیفیتی دریافت می شود که سایر صاحبان سایت می خواهند به آن لینک دهند زیرا فکر می کنند برای خوانندگان آنها مفید است. بک لینک های تحریریه می توانند هر ترکیبی از پیوندهای dofollow یا nofollow و همچنین URL متنی، مارک دار، برهنه یا متن لنگر طبیعی باشند.
8. بک لینک های پولی
بک لینک های پولی لینک هایی از هر نوعی هستند که برای دریافت بک لینک در یک سایت شخص ثالث با آن پول مبادله می کنید. پیوندهای پولی ناقض خطمشیهای هرزنامه گوگل هستند زیرا رتبه صفحه را دستکاری میکنند.
10. بک لینک های حمایت شده
بک لینک های حمایت شده شکلی از لینک های پولی هستند که با سیاست های هرزنامه گوگل مطابقت دارند. یک پیوند حمایتشده مناسب شامل ویژگی HTML حمایتشده (rel=“sponsored”) میشود که آن را هم برای سایت پیوند دهنده و هم برای سایت دریافتکننده امن میکند.
11. بک لینک های نویسنده
بک لینک های نویسنده لینک های قابل کلیکی هستند که در جعبه بیوگرافی نویسنده که در یک صفحه وب ظاهر می شود قرار دارند. این انواع بک لینک معمولاً شامل پیوندهایی به صفحه اصلی وب سایت نویسنده یا یک صفحه فرود خاص است. آنها همچنین می توانند بسته به دستورالعمل هایی که وب سایت برای نویسندگان خود دارد، از جمله بک لینک های متنی و بک لینک های مارک دار، حاوی انواع لنگر متن باشند.
12. بک لینک های صفحه اصلی
بک لینک صفحه اصلی هر لینک خروجی است که در صفحه اصلی یک وب سایت ظاهر می شود. لینک صفحه اصلی یکی از بهترین انواع بک لینک برای دریافت سئو است، زیرا دامنه ریشه اغلب دارای بالاترین میزان اعتبار صفحه است و می تواند آن مقدار PageRank را به یک سایت هدف برای سئو منتقل کند.
13. بک لینک های ناوبری
بک لینک های ناوبری نوعی از لینک های سراسر سایت هستند که در قسمت بالای وب سایت نمایش داده می شوند، که معمولاً جایی است که منوی اصلی ناوبری در آن قرار دارد. یک بک لینک از این نوع به نظر می رسد که به صفحه ای اشاره می کند که در سایت فعلی است. با این حال، هایپرلینک در واقع یک لینک خروجی است که کاربر را به وب سایت دیگری می برد.
14. بک لینک های نوار کناری
بک لینک های سایدبار لینک هایی هستند که در قسمت سایدبار (یعنی چپ یا راست) طرح یک وب سایت قرار دارند. این هایپرلینک ها به عنوان یک نوع بک لینک در سراسر سایت در نظر گرفته می شوند زیرا در هر صفحه وب ظاهر می شوند.
15. بک لینک های پاورقی
بک لینک های فوتر نوع دیگری از لینک های سراسر سایت هستند که به عنوان لینک های بویلر در نظر گرفته می شوند. به گفته گوگل، اکثر بک لینک های فوتر اکنون توسط الگوریتم رتبه بندی نادیده گرفته می شوند زیرا افراد زیادی از آنها برای طرح های پیوند استفاده می کنند تا رتبه بندی موتورهای جستجو را با پر کردن کلمات کلیدی دستکاری کنند.
16. بک لینک تصویر
بک لینک های تصویری نوعی لینک هستند که از تصاویر گرافیکی و عکس هایی که در یک صفحه وب نمایش داده می شوند به دست می آیند. هنگامی که یک لینک به کد منبع HTML تصویر اضافه می شود و به یک سایت خارجی اشاره می کند، یک تصویر تبدیل به بک لینک می شود. بک لینک های تصویری حاوی هیچ گونه اطلاعات متنی برای سئو نیستند، اما همچنان به عنوان یک بک لینک برای سایت هدف محسوب می شوند.
17. بک لینک جاوا اسکریپت
بک لینک های جاوا اسکریپت انواع لینک هایی هستند که در کد جاوا اسکریپت تعبیه شده اند. این زبان برنامه نویسی یکی از فناوری های اصلی شبکه جهانی وب است و بک لینک های درج شده در کد جاوا اسکریپت را می توان توسط عنکبوت های موتور جستجوی گوگل خزیده و برای اهداف رتبه بندی تجزیه کرد.
18. بک لینک رسانه های اجتماعی
بک لینک رسانه های اجتماعی لینک هایی هستند که از هر پلتفرم رسانه اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، ردیت، تیک تاک و غیره می آیند.
19. بک لینک نظرات وبلاگ
بک لینک نظرات وبلاگ لینک هایی هستند که با گذاشتن نظرات در پست های وبلاگ ایجاد می شوند. به طور معمول، این نوع بک لینک ها ارزش کمی برای سئو دارند، زیرا حاوی ویژگی nofollow هستند و الگوریتم رتبه بندی گوگل اغلب آنها را نادیده می گیرد، زیرا نظرات وبلاگ به راحتی به عنوان یک روش ایجاد لینک اسپم دستکاری می شوند.
20. بک لینک های انجمن
بک لینک های فرم، هایپرلینک هایی هستند که در پست های انجمن ایجاد می شوند. آنها شبیه نظرات وبلاگ هستند، زیرا پیوندهای انجمن به راحتی می توانند برای سئو دستکاری شوند و معمولاً وزن زیادی برای بهینه سازی موتورهای جستجوی خارج از صفحه ندارند.
21. بک لینک های پروفایل
بک لینک های پروفایل لینک هایی هستند که در صفحه پروفایل یک سایت شخص ثالث ایجاد می شوند که به کاربران اجازه می دهد پروفایل های شخصی خود را ایجاد کنند. ایجاد پروفایل برای بک لینک ها یک تکنیک رایج اسپم است. این نوع بک لینک ها را برای سئو کم ارزش می کند.
22. بک لینک های نشانه گذاری اجتماعی
بک لینکهای نشانکگذاری اجتماعی، پیوندهایی هستند که در سایتهای نشانهگذاری اجتماعی ایجاد میشوند، که پلتفرمهایی هستند که امکان برچسبگذاری یک صفحه وب را با ابزاری مبتنی بر مرورگر فراهم میکنند تا کاربر بتواند بعداً به راحتی دوباره از آن بازدید کند.
23. بک لینک های استنادی
بک لینک های استنادی مشابه بک لینک های پروفایل هستند. با این حال، پیوندهای استنادی برای ایجاد سیگنال های خارج از صفحه برای بهینه سازی موتور جستجوی محلی استفاده می شود. نقلقولهای محلی بیش از بک لینک به سایت هدف را شامل میشود. این نوع پروفایل ها همچنین حاوی نام تجاری، آدرس و شماره تلفن هستند تا به ایجاد شرکت به عنوان یک نهاد واقعی آنلاین کمک کنند.
24. بک لینک ها را منتشر کنید
بک لینک های انتشار مطبوعاتی لینک های ورودی از بیانیه های رسمی هستند که توسط یک شرکت برای اعلام عمومی منتشر می شود و در سایت های خبری و انتشارات رسانه ای توزیع می شوند.
25. 301 ریدایرکت بک لینک ها
بک لینک های ریدایرکت 301 نوعی بک لینک هستند که از کد پاسخ 301 HTTP برای نشان دادن تغییر مسیر دائمی از یک URL به URL دیگر استفاده می کنند. این می تواند به شکل هدایت کل یک دامنه به یک دامنه جدید یا صفحات خاص باشد تا Domain Authority و Page Authority موجود از وب سایت اصلی به سایت دیگری منتقل شود.
اساساً، تمام ارزش PageRank (یا آب پیوند) که دامنه اصلی یا صفحه وب دارد از طریق بک لینک به سایت هدف هدایت می شود تا رتبه سئو آن در SERP ها افزایش یابد. و اگر از این تکنیک لینک سازی بیش از حد سوء استفاده نکنید، یک تغییر مسیر قوی 301 می تواند به افزایش رتبه سایت مورد نظر کمک کند – اگرچه از نظر فنی نقض سیاست های هرزنامه گوگل است.
درباره بک لینک ها بیشتر بدانید
لینک های زیر بیشتر در مورد بک لینک ها و نحوه استفاده صحیح از آنها برای بهینه سازی بهتر موتورهای جستجو توضیح می دهند. از این منابع برای گسترش دانش خود در مورد موضوع استفاده کنید.
خلاصه انواع بک لینک برای سئو
امیدوارم از این راهنمای توضیح انواع بک لینک در سئو لذت برده باشید.
همانطور که متوجه شدید، انواع مختلف بک لینک در زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو وجود دارد. به همین دلیل مهم است که اصطلاحات و تعاریف خاصی از هر نوع بک لینک را درک کنید تا بدانید چگونه می توان آنها را به بهترین نحو در استراتژی سئوی خود به کار برد.
استفان هاکمن یک کارآفرین و بنیانگذار SEO Chatter است. او در بهینه سازی موتورهای جستجو و بازاریابی دیجیتال تخصص دارد و از سال 2005 شیفته سئو شده است. هدف استفان این است که بهترین نکات و اخبار در مورد بازاریابی موتورهای جستجو را به اشتراک بگذارد تا بتوانید ترافیک بیشتری را برای وب سایت خود به دست آورید.
منبع: https://seochatter.com/types-of-backlinks-in-seo/