آیا سئو قابل اندازه گیری و ردیابی است؟ (اگر چنین است، چگونه)


سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، فرآیند بهبود دید و ارتباط وب سایت برای موتورهای جستجو و کاربران است. سئو می تواند به وب سایت ها کمک کند تا برای کلمات کلیدی مرتبط رتبه بالاتری داشته باشند، ترافیک ارگانیک بیشتری را به ارمغان بیاورند و تبدیل و درآمد از منابعی مانند گوگل، یاهو و بینگ را افزایش دهند.

اما ممکن است تعجب کنید:

آیا سئو قابل اندازه گیری و پیگیری است؟

چگونه متوجه می شوید که تلاش های سئو شما جواب می دهد؟ و چگونه عملکرد و نتایج سئو خود را تجزیه و تحلیل می کنید؟

در این مقاله توضیح خواهیم داد که آیا سئو را می توان اندازه گیری و ردیابی کرد، و اگر چنین است، پس ضروری ترین معیارهای سئوی که باید برای سنجش موفقیت سئوی خود بسته به اهداف و نیازهای وب سایت خود ردیابی کنید، کدامند.

آیا سئو قابل اندازه گیری و ردیابی است؟

ارائه بهترین نکات سئو …

لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید

آیا سئو قابل اندازه گیری و ردیابی است؟

سئو را می توان در دسته بندی های سئو زیر اندازه گیری و ردیابی کرد: ترافیک ارگانیک، رتبه بندی کلمات کلیدی، نمایان بودن جستجو، ارزش ترافیک، تبدیل ها، دامنه های ارجاع دهنده، کل بک لینک ها، صفحات فهرست شده، مسائل پوشش، Core Web Vitals و سلامت وب سایت.

چگونه سئو را می توان اندازه گیری و ردیابی کرد

1. ترافیک ارگانیک

ترافیک ارگانیک همه کلیک‌های غیرپرداختی را نشان می‌دهد که از موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ می‌آیند. ترافیک ارگانیک یکی از رایج ترین و مهم ترین شاخص های عملکرد سئو است، زیرا نشان می دهد که وب سایت شما چقدر جستجوگران را جذب و رضایت می دهد.

برای ردیابی ترافیک ارگانیک خود، می توانید از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید که دقیق ترین داده ها را در مورد عملکرد وب سایت شما در جستجوی گوگل ارائه می دهد. همچنین می‌توانید از Google Analytics برای اندازه‌گیری داده‌های ترافیک ارگانیک به صورت رایگان استفاده کنید یا برای یک ابزار شخص ثالث مانند Semrush یا Ahrefs بپردازید تا تخمینی از ترافیک ارگانیک خود را از موتورهای جستجوی دیگر مانند Bing دریافت کنید.

با استفاده از این ابزارهای ردیابی ارگانیک، می توانید ترافیک خود را بر اساس ابعاد مختلف، مانند دستگاه، مکان، صفحه فرود، پرس و جو و غیره تقسیم بندی کنید تا بینش بیشتری در مورد رفتار و ترجیحات مخاطبان خود به دست آورید. همچنین می‌توانید ترافیک ارگانیک خود را در طول زمان مقایسه کنید تا روندها، الگوها و فرصت‌های بهبود را برای وب‌سایت خود به‌عنوان کل یا صفحات جداگانه شناسایی کنید.

2. رتبه بندی کلمات کلیدی

رتبه بندی کلمات کلیدی به موقعیت های رتبه بندی ارگانیک وب سایت شما در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی خاص اشاره دارد. رتبه بندی کلمات کلیدی مهم است زیرا بر میزان قابل مشاهده بودن وب سایت شما برای مشتریان بالقوه ای که عبارت های جستجوی هدف هستند تأثیر می گذارد.

برای ردیابی رتبه بندی کلمات کلیدی خود، می توانید از ابزار ردیابی رتبه پولی مانند Ahrefs’ Rank Tracker یا Semrush’s Position Tracking استفاده کنید. همچنین می توانید از کنسول جستجوی گوگل به صورت رایگان برای ردیابی رتبه بندی کلمات کلیدی استفاده کنید. با این حال، داده ها فقط برای جستجوی Google هستند و مانند ابزارهای پولی در زمان واقعی به روز نمی شوند.

صرف نظر از ابزاری که برای ردیابی کلمات کلیدی استفاده می کنید، این نرم افزار به شما این امکان را می دهد که رتبه بندی خود را برای مجموعه ای از کلمات کلیدی که انتخاب می کنید، در دستگاه ها، مکان ها و موتورهای جستجوی مختلف نظارت کنید. همچنین می توانید هشدارهای ایمیلی در مورد تغییرات در رتبه بندی خود دریافت کنید تا بتوانید به محض وقوع آن عواملی را که بر آنها تأثیر می گذارد تجزیه و تحلیل کنید.

3. قابلیت مشاهده جستجو

نمایان بودن جستجو درصدی از کل کلیک‌ها برای کلمات کلیدی ردیابی شده شما است که در وب سایت شما قرار می‌گیرند. این اساساً نسخه SEO Share of Voice (SOV) است که میزان دیده شدن نام تجاری شما در بازار را می سنجد.

قابلیت مشاهده جستجو مفید است زیرا نشان می دهد که چقدر خوب با سایر وب سایت ها برای کلمات کلیدی مشابه رقابت می کنید. علاوه بر رتبه بندی کلمات کلیدی، امتیاز مشاهده جستجوی شما همچنین نرخ کلیک (CTR) هر موقعیت رتبه بندی را در نظر می گیرد که نشان دهنده جذابیت وب سایت شما برای جستجوگران است.

بهترین راه برای ردیابی نمایان بودن جستجوی سئو، استفاده از ابزاری مانند SISTRIX، Ahrefs یا Semrush است تا بر اساس داده‌ها و الگوریتم‌های خود تخمینی از دید جستجوی خود به دست آورید.

اساساً، این ابزارها از محاسباتی مانند این برای اندازه گیری خودکار نمایان بودن جستجوی SEO شما استفاده می کنند:

درباره مربی SEO Chatter بیشتر بدانید
  • نمایان بودن جستجو = (CTR موقعیت 1 x کلیک برای موقعیت 1) + (CTR موقعیت 2 x کلیک برای موقعیت 2) + … + (CTR موقعیت 10 x کلیک برای موقعیت 10) / کل کلیک ها برای همه موقعیت ها

4. ارزش ترافیک

ارزش ترافیک تخمینی است از هزینه خرید همان مقدار ترافیک ارگانیک از تبلیغات پولی در سرویسی مانند Google Ads. ارزش ترافیک یک معیار مفید برای اندازه گیری بازگشت سرمایه (ROI) تلاش های SEO شما و مقایسه آن با سایر کانال های بازاریابی است.

همچنین می‌توانید از ابزارهایی مانند Ahrefs یا Semrush برای برآورد ارزش ترافیک خود بر اساس داده‌ها و الگوریتم‌های خود استفاده کنید.

محاسبه ارزش ترافیک از فرمولی مانند زیر استفاده می کند:

  • ارزش ترافیک = ترافیک ارگانیک x میانگین هزینه هر کلیک (CPC) کلمات کلیدی

5. تبدیل ترافیک ارگانیک

تبدیل ترافیک ارگانیک اقداماتی هستند که شما می خواهید بازدیدکنندگان ارگانیک شما در وب سایت شما انجام دهند، مانند ثبت نام در خبرنامه، پر کردن فرم، انجام خرید و غیره. تبدیل ترافیک ارگانیک مهم هستند زیرا نشان می دهند که وب سایت شما تا چه اندازه با آن روبرو می شود. نیازها و انتظارات مخاطبان هدف شما

برای ردیابی تبدیل های ترافیک ارگانیک خود، باید اهدافی را در Google Analytics یا ابزار تجزیه و تحلیل دیگری تنظیم کنید. سپس می‌توانید نرخ تبدیل (CR) هر هدف را با تقسیم تعداد تبدیل‌ها بر تعداد بازدیدهای منحصربه‌فرد اندازه‌گیری کنید. همچنین می‌توانید تبدیل‌های خود را بر اساس ابعاد مختلف، مانند دستگاه، مکان، صفحه فرود، پرس و جو و غیره تقسیم‌بندی کنید تا بینش بیشتری در مورد عواملی که باعث ایجاد تبدیل در وب‌سایتتان می‌شوند، به دست آورید.

6. ارجاع دامنه

دامنه های ارجاع دهنده وب سایت هایی هستند که به وب سایت شما پیوند دارند. نباید با “بک لینک” اشتباه شود، که به تعداد کل پیوندهایی اشاره می کند که به یک صفحه یا وب سایت اشاره می کنند، حتی اگر از یک دامنه باشند.

به عنوان مثال، اگر وب سایت A 5 بار به وب سایت B پیوند داده شود، وب سایت B دارای 1 دامنه مرجع و 5 بک لینک در کل است.

دامنه های ارجاع مهم هستند زیرا به موتورهای جستجو نشان می دهند که وب سایت شما قابل اعتماد و معتبر است زیرا چندین سایت شخص ثالث محتوای شما را تضمین می کنند. دامنه های ارجاع دهنده همچنین باعث افزایش ترافیک ارجاع و قرار گرفتن در معرض وب سایت شما در سراسر اینترنت می شود.

برای ردیابی دامنه های ارجاع دهنده خود، می توانید از ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک مانند Ahrefs’ Site Explorer یا Semrush’s Backlink Analytics استفاده کنید. کنسول جستجوی گوگل همچنین یک گزارش لینک رایگان دارد که سایت های پیوند دهنده برتر را نشان می دهد. با این حال، این داده ها کامل نیست. این گزارش فقط دامنه ریشه سایت‌هایی را نشان می‌دهد که بیشترین پیوند به سایت شما را دارند که بر اساس تعداد پیوندها مرتب شده‌اند، نه هر دامنه ارجاعی که سایت شما به دست آورده است.

این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند که تعداد و کیفیت دامنه‌های ارجاع‌دهنده خود و همچنین متن‌های لنگر، انواع پیوندها و زمینه‌های پیوند را مشاهده کنید. همچنین می توانید دامنه های ارجاع دهنده خود را با رقبای خود مقایسه کنید تا شکاف ها و فرصت های ایجاد لینک را شناسایی کنید.

7. صفحات نمایه شده

صفحات ایندکس شده صفحاتی در وب سایت شما هستند که در فهرست موتورهای جستجو قرار می گیرند. صفحات ایندکس شده برای ردیابی و اندازه‌گیری برای سئو مهم هستند، زیرا تعیین می‌کنند چند صفحه در وب‌سایت شما واجد شرایط رتبه‌بندی برای کلمات کلیدی مرتبط هستند و ترافیک ارگانیک را هدایت می‌کنند.

برای ردیابی صفحات ایندکس شده خود، می توانید از گزارش پوشش گوگل سرچ کنسول (در زیر نمایه سازی > صفحات) استفاده کنید که وضعیت صفحات شما را در فهرست گوگل نشان می دهد. همچنین می توانید از ابزارهایی مانند Ahrefs یا Semrush برای تخمین صفحات فهرست شده خود از سایر موتورهای جستجو استفاده کنید.

8. خطاهای پوشش شاخص

خطاهای پوشش ایندکس مسائلی هستند که مانع از ایندکس شدن یا نمایش صحیح صفحات شما در نتایج جستجو می شوند. خطاهای پوشش ایندکس می تواند بر عملکرد سئو و تجربه کاربری شما تأثیر منفی بگذارد، بنابراین باید در اسرع وقت آنها را برطرف کنید.

برای ردیابی خطاهای پوشش نمایه خود، می توانید از ویژگی دیگری در گزارش پوشش کنسول جستجوی گوگل (در قسمت نمایه سازی > صفحات > چرا صفحات ایندکس نمی شوند) استفاده کنید که انواع و جزئیات خطاهای شما را نشان می دهد، مانند خطاهای سرور، خطاهای تغییر مسیر، تگ های noindex، مشکلات متعارف و غیره. همچنین می توانید از ابزارهایی مانند حسابرسی سایت Ahrefs یا ممیزی سایت Semrush برای شناسایی و رفع سایر مشکلات فنی سئو در وب سایت خود استفاده کنید.

9. Core Web Vitals

Core Web Vitals مجموعه ای از معیارها است که سرعت بارگذاری، تعامل و ثبات بصری صفحات وب شما را اندازه گیری می کند. Core Web Vital ها مهم هستند زیرا بر نحوه درک و تعامل کاربران با وب سایت شما تأثیر می گذارند و همچنین بخشی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل هستند.

چهار عامل برای Core Web Vitals وجود دارد:

  • LCP: Largest Contextual Paint، که مدت زمانی است که بزرگترین عنصر محتوای قابل مشاهده در viewport، از زمانی که کاربر URL را درخواست می کند، ارائه می شود.
  • FID: تأخیر ورودی اول، که از زمانی است که کاربر برای اولین بار با صفحه شما تعامل می کند (زمانی که روی پیوندی کلیک می کند، روی دکمه ای ضربه می زند و غیره) تا زمانی که مرورگر به آن تعامل پاسخ می دهد.
  • INP: Interaction to Next Paint، که معیاری است که پاسخگویی کلی صفحه به تعاملات کاربر را با مشاهده مدت زمانی که طول می کشد تا صفحه به تمام تعاملات کلیک، ضربه و صفحه کلید که در طول عمر بازدید کاربر از یک صفحه رخ می دهد، ارزیابی کند. صفحه
  • CLS: تغییر چیدمان تجمعی، که مجموع نمرات تغییر چیدمان فردی را برای هر تغییر غیرمنتظره چیدمان که در کل طول عمر صفحه رخ می دهد، اندازه گیری می کند.

برای ردیابی Core Web Vitals خود، می توانید از گزارش Core Web Vitals کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید که وضعیت صفحات شما را بر اساس داده های واقعی کاربر نشان می دهد. همچنین می‌توانید از ابزارهایی مانند PageSpeed ​​Insights یا Lighthouse برای اندازه‌گیری و بهبود Core Web Vitals بر اساس داده‌های آزمایشگاهی استفاده کنید.

10. سلامت وب سایت

سلامت وب سایت معیاری جامع از عملکرد وب سایت شما از نظر سئو، قابلیت استفاده، امنیت و دسترسی است. سلامت وب سایت مهم است زیرا بر نحوه مشاهده و تعامل موتورهای جستجو و کاربران با وب سایت شما به عنوان یک کل تأثیر می گذارد.

برای ردیابی سلامت وب سایت خود، می توانید از ابزارهایی مانند ممیزی سایت Ahrefs یا ممیزی سایت Semrush استفاده کنید که یک نمای کلی از امتیاز و مسائل سلامت وب سایت شما ارائه می دهد. همچنین می توانید از ابزارهایی مانند Google Safe Browsing یا WAVE برای بررسی بدافزار یا مشکلات دسترسی در وب سایت خود استفاده کنید.

اگر از این سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای وب سایت یا وبلاگ خود استفاده می کنید وردپرس دارای صفحه سلامت سایت نیز می باشد. در زیر ابزار > سلامت سایت > اطلاعات قرار دارد. ویژگی Site Health به دنبال مشکلات رایج عملکرد و امنیتی است که نیاز به توجه یا اصلاح دارند.

در حال حاضر، این لیست شامل معیارهای برتر SEO برای اندازه گیری و ردیابی برای اکثر وب سایت ها است. با این حال، همه آنها را فهرست نمی کند. همچنین می‌توانید داده‌های SEO مانند نرخ پرش، میانگین مدت جلسه، بازدید از صفحه، اعتبار دامنه، اعتبار صفحه، نمایش‌ها و موارد دیگر را تجزیه و تحلیل کنید. این راهنمای مرتبط را با لیستی از تمام معیارهای SEO که می توانید برای وب سایت خود در نظر بگیرید، مشاهده کنید.

خلاصه ای از اگر سئو را می توان اندازه گیری و ردیابی کرد

سئو را می توان با استفاده از معیارهای مختلفی که جنبه های مختلف عملکرد و نتایج وب سایت شما را منعکس می کند، اندازه گیری و ردیابی کرد. با ردیابی منظم این معیارها و تجزیه و تحلیل آنها در زمینه، می توانید استراتژی سئوی خود را ارزیابی کنید و تصمیمات مبتنی بر داده را برای بهبود آن بگیرید.


منبع: https://seochatter.com/can-seo-be-measured-and-tracked/